Mapa ideálního ostrova 6.B
V hodinách zeměpisu se žáci 6.B v tematikém celku kartografie neučili pouze z atlasu. Žáci vytvořili vlastní mapu - mapu ideálního ostrova. Tvorba mapy je nejtěžší mapová dovednost. Ostrov tvořili postupně dle přesně zadaných instrukcí. Skupiny si náhodně vybírali u každé kategorie ze 6 zadání. Kategorie byly lokalizace, měřítko, výškopis, legenda. Nejprve svůj ostrov lokalizovali na světové mapě, čímž si procvičili orientaci v globálním měřítku a práci se zeměpisnou polohou. Spočítali měřítko dle smyšlené vzdálenosti dvou míst ve skutečnosti a zpracovali měřítko grafické. Podle zadaného reliéfu následně vytvářeli plastické vrstevnice z kartonu tak, aby výškové poměry odpovídaly skutečné krajině, a rozvíjeli tak své porozumění tvarům povrchu i převýšení. V další fázi pracovali s legendou a zakreslovali přírodní i společenské jevy podle vylosovaného typu hospodářství, na který se jejich ostrov zaměřoval. Promýšleli například rozmístění sídel, polí, přístavů, cest či dalších prvků tak, aby celek působil logicky a realisticky.
Výsledné práce se žákům velmi povedly a vznikly originální mapy plné nápadů, detailů a promyšlených souvislostí, které si můžete prohlédnout na přiložených fotografiích. Drobné nepřesnosti nebo „mapové chybky“ jsou přirozenou součástí učení – společně si vždy vysvětlujeme, co by v reálném světě fungovat nemohlo a proč (nejčastěji řeky tekoucí do kopce). Právě díky tomu se jejich porozumění mapám i fungování krajiny dál prohlubuje.
